Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rozhovor s Chrisem Salvesenem o F1 a MotoGP

Bývalý motocyklový závodník a současný vlastník serveru Motorelax si dlouze pohovořil s bývalým šéfredaktorem. Rozsáhlý autentický přepis rozhovoru mezi Českou republikou a Kalifornií po ICQ.

Christian Salvesen

Chris: Dobře, jedeme, začneme s F1.

RIK: "Jsem ready. Klaď otázky."

Chris: Začínal jsi jako fanda F1, pak jsi psal a propracoval ses na konkurenčního redaktora, řekl bych, že na velmi dobrého.

RIK: "Co to je, konkurenční redaktor?"

Chris: Konkurenční, nebo spíš konkurenceschopný redaktor je ten, kdo má osobitý styl a dovede podat věci tak, že mu sotvakdo dovede konkurovat… Jedeme dál..

RIK: "To jsem ještě neslyšel … Pravda je, že mě zavodění dlouho nebralo. Vlastně mě k tomu přivedl kamarád Slepejš, kolega z mého tehdejšího zaměstnání spolu s motokárami. Sice si pamatuji i z mladšího věku, že se občas jely závody, že pořád vyhrával McLaren, i když já fandil Ferrari, ale vlastně jsem začal sledovat F1 až v roce 2002. To je na redaktora trochu pozdě. Takže začít psát články po roce byla spíš drzost než um. Ale snažil jsem se doby minulé dohnat."

Chris: Co tě dovedlo k tomu, že jsi začal psát? Momentálně mě napadá třeba to, že velmi rád prezentuješ svůj názor, jsi ambiciózní člen společnosti. Odpověď předběhla otázku, ale poho…

RIK: "Já ani nevím. Kdyby naše třídní paní učitelka Vanžurová ze základky tušila, že já budu psát, nejspíš by ji kleplo. Ze začátku to byla velká drzost a velký boj s gramatikou. Slohově jsem se cítil silný vždycky, i když to nebylo většinou pozitivně hodnoceno. Až když jsem své první přítelkyni napsal sloh, její učitelka to poslala na nějakou soutěž a snad to dokonce vyhrálo nějaké okresní kolo."

Chris: Gramatika je silná stránka článků, i v tom se počítají body, ovšem někdy je čtenost redaktora silnější, než gramatika. Jak se na to díváš?

RIK: "My jsme začínali jako amatéři, na webu, který byl hodně amatérský. Dneska máš blogy a každý se může stát snadno a rychle spisovatelem. Profík by si neměl gramatické chyby dovolit. Snižuje to celkovou hodnotu. Je to takový ten případ hlava napomádovaná, nohy smrdí. Ale přesto se mi podaří. Nemá to znít jako omluva, ale jednak se člověk často soustředí na smysl, překlad z angličtiny může být kostrbatý, hodně se přepisuje a mění a pak tam zůstane chyba. Lidi si řeknou, neumí si to po sobě přečíst? Je to těžké, i někteří ostatní mají stejný problém, možná je to nějaký pozůstatek neléčené LMD, ale prostě poté co to napíšu a čtu to po sobě, tu chybu nevidím, přestože je úplně jasná. Ideální by byl korektor, ale to se nám nepodařilo prosadit ani na webu, který byl sponzorován hodně finančně silným subjektem."

Chris: To zní moc dobře... přejdeme k závodům, nejsi úplný amatér a jako světoví závodníci začínali v motokárách, dnes rozhodují sekundy nebo tisíciny, jako divák nevidím rozdíl.

RIK: "... Promiň, moc té otázce nerozumím."

Chris: Podívej, všichni jedou stejně. Kde je rozdíl?

RIK: "Chápu."

Chris: Strategie pneumatik....předehřáté gumy.......tvrdost.

RIK: "V každé kategorii, kde se používají identické stroje, záleží jenom na jezdci a na schopnosti připravit vůz. Samotný výkon jezdce, resp. těch nejlepších, není příliš rozdílný. Do F1 se dostávají ti nejlepší a rozdíl mezi nimi je v prostém čase max. 3 desetiny na kolo, co se týče čistě jezdeckého umu. Samozřejmě mohou nastat výjimky u jezdců nosících peníze. F1 hodně unifikovala pravidla. Máme jednotné pneumatiky, zmražené motory, přesně ohraničená pravidla mechaniky i aerodynamiky, takže ta auta se k sobě přibližují. To je logický důsledek a přináší to napínavou bitvu hlavně v kvalifikaci. Ale není to nic nepřirozeného, tak to zkrátka musí být."

Chris: Takže víc peněz, víc muziky?

RIK: "Nejde o peníze primárně, jde čistě o pravidla. Ale otázka je, jaká má být ta muzika. Lidi se obvykle stěžují na nedostatek předjíždění, ale to je liché, o tom F1 nikdy nebyla. Naposledy v Číně, deštěm zmatený závod, hodně boxů, hodně předjíždění. Ale bylo to záživnější než Bahrajn? V čem? Bylo to zmatené. Pořadí se střídalo jak na houpačce a člověk si ten závod neužil. A to, že se pořád předjíždělo, na tom nic nemění. Možná mám jiný názor než běžný divák TV Prima, kterému jde o akci, ale myslím, že insideři v tom vidí něco trošku jiného."

RIK: "Sorry, TV NOVA. Ok, per to do mě."

Chris: Tvůj názor nebo náhled na začátek šampionátu F1, týmy a jezdci?

RIK: "To je hodně komplexní otázka. Máme tady letos tři ligy. Red Bull, Ferrari, Mercedes a McLaren hrají prim, následuje Renault, Force India, Williams a Torro Rosso a pak tu máme nové týmy v čele s Lotusem. K jezdcům? Ale jen stručně a subjektivně. Vettel je zázrak a těží z vozu od Adriana Neweye. Ty technické problémy jsou tristní, jako by Adrian měl tento problém, jako kdysi Lotus pod geniálním konstruktérem Chapmanem. Webber Vettelovi nestačí a rozdíl dělají 3 desetiny na kolo. U Ferrari je Alonso, který je letos prostě rychlejší. Kimi se Massovi vyrovnal, uměl být i o maličko rychlejší. Alonso je rychlejší o ty 3 desetiny. U Mercedesu jezdí krásně Nico, zatímco Michael letos vypadá hodně jalově. Člověk nezapomene řídit za tři roky, ale prostě nemá letos auto o 2 vteřiny rychlejší jako v roce 2004 a týmový kolega mu nemusí dávat přednost. Naopak se musí naučit, jak se chovají nové pneumatiky a nové vozy obecně. Ještě neřekl poslední slovo, ale z Rosberga mám radost. Takhle můžu pokračovat, ale to je na zvláštní článek, ne na jednu otázku v rozhovoru. Možná ho později i napíšu."

Chris: Jak velký je věkový rozdíl? Třeba si  myslíme, že v našem věku dokážeme to samé jako mladí. To si třeba myslí i David Coulthard.

RIK: "Věkový rozdíl není problém. Problém je motivace. Ano, věk příchozích do F1 se krátí. Ti kluci se můžou naučit jezdit rychleji a vstupovat do F1 v mladším a mladším věku, ale pokud se člověk udrží fit, a tady je třeba vědět, že to fit je na úrovni jakéhokoli špičkového sportovce, pak jde skutečně jen o motivaci a může vyhrávat i v padesáti. V historii je mnoho příkladů, i když je jasné, že současná F1 klade jiné nároky. Ale myslím, že třeba Barrichello ukazuje, jak to jde, když se chce. Loni bojoval o titul, ale daleko zajímavější je, kde bere motivaci v takových vozech jako byla Honda 2007 nebo letošní Williams."

Chris: Máš letos svého favorita?

RIK: "Já nemívám favority. V téhle chvíli se nedá říci, kdo vyhraje. Já mám několik svých oblíbenců a několik jezdců, kterým tolik nepřeji, ale jako redaktor, víš sám, nemůžeš nikomu fandit. Alespoň ne v článcích. Já mám dar fandit lidem, kteří nikdy nevyhrají, nebo výjimečně. Skoro si říkám, že jsem ten chlap, co nosí smůlu ..."

Chris:  Vettel v posledním závodě nepřekvapil, byl favoritem. Vynecháme Webbera.

RIK: "Vettel začíná získávat hodně sebevědomí. Řeklo by se až přespříliš, ale to patří k šampiónovi. Který byl jiný? Jezdecky má na to, aby exceloval a získal titul. Záležet bude jenom na technice."

Chris: Sleduješ F1 dlouho, letos je to jiné. Není tankování, pak je strategie týmů, volba pneumatik…

RIK: "Zákaz tankování vrátil F1 do minulých časů. Ukázalo se, že chování pneumatik je stěžejní a zároveň špatně předvídatelné. Ale jezdci si na to postupně zvykají a určitě to dodá napínavosti. Také jezdci s hladším stylem budou ve výhodě. Kdo by čekal, že Button v McLarenu po boku Hamiltona povede po 4. závodech šampionát?"

Chris: I když jsem se už ptal, pořád mě zajímá, koho tipuješ na mistra?

RIK: "Už jsem psal, že tipovat nelze. Je moc brzy. Ale když mě tlačíš ke zdi, OK. Pokud bude mít Red Bull spolehlivější vůz, bude to Vettel. Pokud bude mít lepší techniku Ferrari, bude to Alonso. Pokud Mercedes, bude to spíše Rosberg, ale podceňovat Schumachera se nevyplácí. V McLarenu těžko říct. Před sezonou bych vsadil na Hamiltona, ale jak je vidět, není to černobílé. Nevylučuji ani Kubicu, protože navzdory své „nenápadnosti" na trati je to jeden z nejlepších jezdců v poli. Tím asi seznam končí."

Chris: Široká škála, dobře, já bych asi bral Red Bull. Letos jim to jede, ale kdo ví, sezona teprve začala. Teď jinak. Kdo je ti nejmíň sympatický, to je moc zajímavé, i to se musí brát?

RIK: "Hm ..."

Chris: Čtenáři chtějí diskutovat a od toho je web.

RIK: "Chlape, sám víš, že redaktor musí být nestranný. Hm, kdybych měl dělat rozhovor s primadonou, jako je Mick Doohan... Ale kdybych nebyl redaktor, tak by mi osobně nebyl sympatický Schumacher, Alonso, Webber, Hamilton a Piquet Jr.. Ale zas až tak moc to neznamená. Všech si jich přesto pro určité vlastnosti a schopnosti zároveň vážím. Úplně nejnesympatičtější jezdec, co znám, je Ralf Schumacher."

Chris: Ralf byl primadona, ale nevadí, každý máme svého koně, jasně, redaktor musí být nestranný.

RIK: "Mohu mít svého koně, v mém případě několik, ale čtenář o tom nesmí vědět. Je to stejné, jako když se Petr Horák, bývalý komentátor, pouštěl do invektiv na Alonsa v náročné sezoně s Hamiltonem u McLarenu. Ani tak nešlo o to, jestli měl pravdu nebo ne, ale šlo o tu formu, úctu a úroveň. Je to prostě neprofesionální. Já jsem vždycky prosazoval i to, že by správný redaktor neměl projevovat svůj osobní názor ani v diskuzi pod článkem. Ale všichni si to nemyslí. Teď děláme na hobby serveru, tak to není až tak podstatné."

RIK: "Spolu jsme o F1 nikdy nemluvili. Řekni, komu myslíš, že fandím, když si přečteš moje články."

Chris: Naprostá neutralita se vyplácí. Jiné jsou diskuze.

RIK: "Jak říkám, názory se různí… Ale odpověz mi na otázku."

Chris: "Zatím se ptám já… Myslím si, že nefandíš Hamiltonovi a Webberovi, nevím proč. Ale těm dvěma nefandím ani já, jeden je arogantní (Lewis) a druhý je divný, ale je to věc názoru."

RIK: "Ptal ses,  komu fandím…. No, počkej, to už je trochu schíza… Vraťme se zpět a ptej se dál."

Chris: Ralf je mimo, ale jeho bratr Michael je šance, i když letos není v první pětce?

RIK: "Co není, může být. Anebo ne. Neumím to odhadnout. Každopádně Schumacher je živá legenda a není důvod, proč by neměl znovu vyhrávat."

Chris: Živá legenda může být kdokoliv, třeba Andretti, ale to je dlouho… Dobře, máš dojem, že Schumi se prosadí?

RIK: "Schumacher se prosazuje. Na Rosberga s výjimkou Číny neztrácí více než 1,5 - 3 desetiny. U F1 nezáleží tolik na jezdci. Jezdec nezmůže zázraky, alespoň ne většinou a takový Schumacher ani nikdy nebyl."

Chris: "Redaktorský rozhovor by měl být bez emocí, ale to neznamená, že nemůžeme říct nebo napsat svůj názor. Zatím jsme v F1."

RIK: "Podle mě je Hamilton velmi talentovaný jezdec. Jeho styl je trošku nešetrný k pneumatikám, což je znát zejména letos. Vyrůstal v hodně izolovaných podmínkách, a tak mu dělá problém být použitelný i mimo dráhu, mně osobně není příliš sympatický, ale to je můj subjektivní dojem."

"Button je pro mě zatím záhada. Nečekal jsem, že by se rovnal Hamiltonovi, ale evidentně umí jezdit mnohem více hlavou a nese to alespoň letos ovoce. Na Buttona si názor teprve tvořím."

Chris: Máme další piloty. Veterán Webber, třeba neoblíbený, ale jeho soupeř a kolega Vettel? Zajímá mě náš Pepík Král.

RIK: "Vettel je ještě hodně mladé tele. Dostal se příliš rychle do velkého světa a nemá tak nějak vyspělost (maturity) Pepíka Krále. Mně nepřipadá neoblíbený, prostě se občas chová jako kluk ve věku, ve kterém je. Webber určitě do F1 patří, ale přes veškerou snahu, je to druhá liga. Webber není ani Schumacher, ani Kimi, ani Alonso nebo Massa. Webber je svoji australskou typickou velkohubostí nesympatický (alespoň mně) narozdíl od Vettela. Ale nerad to říkám moc nahlas, protože si vždycky vzpomenu, jak mu náš kamarád Kristián fandil takřka stejně fanaticky a stejně beznadějně jako já Rubensovi."

Chris: Dejme jiné téma. Třeba Pepík Král. Má šanci dostat se do F1?

RIK: "Pepík Král je kluk, který má podle mého názoru a podle toho, co vidím, talent se do F1 dostat. Neumím posoudit, jestli bude tak skvělý jako Senna, Schumacher, Vettel, nebo jako Webber, Wurz .... to opravdu nevím, ale sleduji ho velmi pečlivě."

Chris: Oba víme, že je to o financích, přesto si myslím, že má stejné šance jako Senna a jiní?

RIK: "Jeho postup nižšími formulemi (a dlouhou dobu jsem mu psal tiskové zprávy) mě přesvědčuje čím dál víc o tom, že čím vyšší třída, tím lépe se aklimatizuje a stále je schopen se rovnat starším klukům s většími zkušenostmi. Moc bych mu to přál, Pepík má něco navíc, co jsem dosud u našich jezdců v takové míře neviděl. Má mozek v hlavě a je neuvěřitelně  vyspělý a rozumný."

"Bohužel to není jenom o financích. Pepík má svého chlebodárce, který jeho kariéru od jistého okamžiku financuje. Nebyl jsem si dlouho jist strategií, ale ukazuje se, že čím vyšší kategorie, tím lepší angažmá. Bohužel v minulosti jezdil Pepík i za hodně slabé týmy, a ačkoli vždy dominoval nad týmovými kolegy, nemá na účtu výsledek, který by si zasloužil a který by prokazoval jeho mimořádné schopnosti. Když už byl úspěch, byl opakovaně nespravedlivě diskvalifikován a 2. místo v britské Formuli BMW nikoho nezajímá."

Chris: Tak ještě jinak. Pokud by Pepík sedl do F1... Nebude určitě poslední, třeba vezmeme Renault?

RIK: "No víš dobře, že záleží na voze. Jsem přesvědčen, že by se Pepík prosadil. Rád bych věřil, že on může být i dalším Sennou ..."

Chris: Napadl mě Renault. Tam jezdil pro Prosta Enge.

RIK: "Nenene. Prost neměl s Renaultem nic společného."

Chris: Ale jezdil motor Renault?

RIK: "Možná nevzpomínám si, přesně, tuším že Ferrari, každopádně ale Renault s týmem nic neměl. OK, nahrávka na Engeho. Tomáš Enge je naším dosud nejúspěšnějším okruhovým jezdcem a Charouzovi se podařilo zaplatit mu angažmá v krachujícím týmu Prost."

"Tomáš to v F1 odjezdil, ani auto ani on neměli za ty tři závody šanci ukázat nějaké zázraky, ale uvědomme si, že Enge v F3000 porážel Webbera, takže myslím, že se mohl prosadit. Myslím, že tam došlo k manažerským chybám, spolu s tím, že koho zajímá Čech."

"Pepík je ve stejně obtížné situaci, ale máte tu Kubicu ... tak proč sakra ne."

Chris: Kubica a Renault jsou dva prvky, které se daly dohromady. Nemyslím si, že Renault chtěl Kubicu a Kubica neměl jinou šanci. Stejně dobrý by byl i Pepík Král, pokud by donesl Renaultu finance.

RIK: "Já si naopak myslím, že po aféře s Piquetem a poté, co automobilka  přestala tým zcela podporovat, je pro Renault Kubica velká výhra. Robert je podle mě jeden z adeptů na titul v budoucnosti. Velmi perspektivní jezdec."

"Kubica pokud vím Renaultu finance nepřinesl, narozdíl od Petrova. A ano, pokud by Pepík přinesl stejná mega jako Petrov, asi by mohl jezdit. Vždycky je ale lepší, když se jezdec dostane do F1 díky výsledkům a talentu do slušného týmu, než předplacené místo u nejpomalejšího. Ta druhá varianta totiž obvykle, jako třeba u toho Engeho a mnoha dalších, vede k tomu, že člověk ze scény rychle a natrvalo zmizí."

Chris: Dobře, další otázka, abychom byli nestranní... .Třeba pneumatiky? Jak to vidíš? Třeba jen to, že Bridgestone chce odejít. A koho tipuješ na příští sezonu?

RIK: "No z toho, co jsem četl, zatím zaznívají i uvnitř Bridgestone hlasy, že odcházet je hloupost. Michelin chce jednoznačně soutěž a klade si podmínky, ale jsou tu další. Kromě Korejců, kteří o vstupu do F1 hovoří už pár let, je tu Avon. Také další velcí pneumatikářští giganti se zatím nevyjádřili ... v této chvíli těžko soudit. Můj drobný tip je KUMHO."

Chris: Konkurence je jistě velká, Michelin má své podmínky a jako bývalý dodavatel může klást podmínky. Je to světoznámá firma, ale jak oba víme, jsou určité restrikce, všechny firmy nebo dodavatelé se musí učit.

RIK: "Pokud přijde nový dodavatel, bude to samozřejmě obrovský rock’n’roll. FIA to ví. Otázka je, zdali to není ten správný chaos, který by přinesl zábavu. Týmy nebudou na takové pneumatiky navyklé. Dodavatel by neměl zkušenosti, děly by se velmi bizardní věci, což jistým zvráceným způsobem mohlo pomoci vzrušení ze závodů ... anebo otravě. To teď neposoudíme."

Chris: Jak se na F1 díváš jako dlouholetý redaktor a co by se mělo radikálně změnit?

RIK: "Já jsem asi trochu konzervativní. Já si naopak myslím, že radikální změny jsou špatné. Je to drahé a většinou to vede jenom k chaosu. Já bych byl pro menší úlohu aerodynamiky, omezit dirty-air za autem a zrušit veškerou elektroniku. Jen ať pilot ukáže co umí."

"Ať ovládá spojku, ať řadí fofr klackem a vůbec bych neunifikoval motory. Ať někdo nasadí výkonnější motor s velkou spotřebou a někdo jiný slabší s malou."

"Ta zábava neznamená jen chaotické předjíždění jako u motorek."

Chris: Přejdeme na motorky. Nechci až tak moc vzpomínat na rodinnou historii, ale přesto jsme se našli na "pomlčce"…

RIK: No jasně, Chrisi, poznali jsme se přes motorky. Všiml sis mého jména na pomlčce a spojil sis ho s motorkami. Sám jsi jezdil, ale to už je nějaký pátek ... Jaký byl tvůj nejlepší závod?

Chris: "Začínal jsem doma jezdit MR, pak Pohár míru a přátelství. Legendy pro mne byly velkou doménou. Továrna byla sen. Zadlužil jsem barák. Byla to droga. Člověk prostě nepoužíval mozek. Ale když se na to dívám zpět, byl bych asi zase ten, kdo by dal tomu všechno."

"Pak jsem emigroval  a začal jsem skutečně závodit v USA. Jezdil jsem asi 22 let, Dlouhá doba. Vlastně jsem poznal opravdové závody až tady, doma jsem si myslel, že jsem dobrý, tady jsem si uvědomil, že jsem totální nula. Musel jsem se učit a to moc. Naučil jsem se tady jezdit na Sears Point, závodily tam legendy, jako Steve McQueen nebo Paul Newman. Říkal jsem tomu „malý ostrov Man". Nikdy jsem nepsal o sobě na webu, ale klidně to rozvedeme."

"Vyjel jsem si licenci AMA, to je v Americe nejvyšší třída. Pak jsem získal licenci na MS a jel jsem několik závodů MS... Nejlepší závod? Hm, mám dojem, že jsem dojel na Daytoně osmý z osmdesáti světových jezdů, tady jsem tam ale spadl v té rychlé klopené zatáčce. Ale člověk někdy i padá…"

RIK: ... Pak jsi začal psát o MotoGP i Superbikes ... a zatraceně dobře. Kde se vzala ta touha psát?

Chris: "Za to, že jsem začal psát, vděčím Richardovi Kábovi. Psali jsme články, super články. Jedna má věta asi vstoupí do historie: Když jsem byl poprvé na Manu, uvědomil jsem si, že nechci zemřít tak mladý."

RIK: Je něco jiného, když píše články amatér, který sedel maximálně na nočníku, nebo když je komentuje nýmand, který se otáčí na zážitku z počítačové gamesy, než když píše někdo, kdo na té mašině zná sedět. Kdo je tvým vzorem na dvou kolech, z historie i současnosti?

Chris: "Máš super otázky ... Nech mě přemýšlet....hm...pamatuji si mladého Rossiho, když se pletl v depu pod nohy, starý Graziano byl špička, myslím si, že byl moc dobrý a mladý Valentino ho poslouchá. Dělal jsem kdysi rozhovor na pomlčce. Pokud vynechám legendy, tak asi by to byl Marco Lucchinelli, ale kdysi jsem o něm psal na webu."

RIK: Rossi je ikona MotoGP. Je to neuvěřitelný dare devil. Co myslíš, že chybí Lorenzovi, kromě té věci mezi ušima, aby se mu dokázal vyrovnat nejen v jednom závodě, ale i v celé sezóně?

Chris: "Lorenzo nemá učitele a je to „rapl", ale bude dobrý. Na Rossiho samozřejmě nikdo nemá. Má otce, který byl tovární jezdec a vyzná se. Pokud by byl Lorenzův otec Marco Lucchinelli, tak Rossi nemá šanci."

RIK: Pak tam máme toho Kameňáka (Stonera) a tu mýty opěvovanou motorku Ducati. V čem je jeho kouzlo? A proč všichni týmoví kolegové na stejné mašině jedou o vteřinu pomaleji? Je Stoner tak skvělý? Porazil by Rossiho na stejné mašině? A co Hayden, proč teď jezdí tak bídně?

Chris: "Stoner je velmi talentovaný závodník, ale jezdí někdy ve stresu. Chce dokázat světu, že je nejlepší, ale nikdo nerozumí Ducati jako on, v tom je síla, Hayden má titul, ano, ale to je všechno, pokud by Rossi tenkrát neudělal volovinu, Hayden by titul neměl."

RIK: A co Pedrosa? Z celého MotoGP světa je to kluk, který spolu s Hondou jezdí už pár let Rossimu nejblíž. Člověku je ho skoro líto. V čem je jeho nebo technická slabina proti Valentinovi?

Chris: "Pedrosa má výhodu v tělesné váze, váží snad 40 kilo, ale je ambiciózní jezdec, myslím si, že má dobré zázemí, asi tak, jako kdysi Enge. I Dani dělá často chyby, je pod tlakem ze strany Hondy a mám dojem, že se bojí o práci. Honda se nemazlí."

RIK: Pak jsou tu kluci, kteří „přistoupili" teprve nedávno. Dovizioso, Spies, Bautista, Kallio a vlastně i Lorenzo. Kdo z nich má podle tebe největší šanci se prosadit v budoucnosti?

Chris: "Spies je další talentovaný Amík. Bylo jich už moc. Výhodou je zkušenost v AMA. Tady se jezdí celý rok a proto jsou „vyježdění". Když budeš jezdit motokáry každý den, nemá na tebe nikdo. Nováčci v GP jsou obyčejně mistři světa z nižších kubatur, ale ti veteráni jim dělají peklo. Ta špička jede až moc dobře."

Chris: Jezdíš motokáry léta a pokud vím, Pepík Král ti ukázal ideální čas a stopu. Myslíme si, že jedeme ideální čas a stopu, nakonec přijde expert a divíme se.

RIK: "Chrisi, my jsme amatérský šampionát. Já sám se nepovažuji za víc, než za průměrně talentovaného amatéra. Spousta kluků u nás je rychlých a výjimečných, ale v profi sérii je to pořád málo. Ano, Pepík byl tak hodnej, že nám pomohl s přípravou na jedné trati, a za čtyři jízdy s ním jsem se dokázal zlepšit o vteřinu. Nejde jen o stopu, jde o spoustu věcí. A když jsem se ptal Pepíka, jak na to a to přišel, řekl mi: „To je jednoduché. Prostě když budeš jezdit prakticky denně od devíti let, tak to jsou ty zkušenosti, které se prostě jinak získat nedají." Naše motokáry, to je zábava pro amatéry. Jsme rychlejší než veřejnost a zazávodíme si spolu za poměrně přijatelný peníz. A o tom to je."

Chris: "Já jsem díky tobě jel jeden závod. Dostal jsem tři kola. Jak říkáš. Je to o tom, jak v určité kategorii člověk sedí a dovede se orientovat, pokud si vzpomínám, pozval jsem tě na motorky, ale v rodině je „tabu"."

RIK: "Poté co, se otcův bratranec Oldřich Kába na motorce zabil, se u nás motorky nepropagovaly. Byla viditelná snaha rodičů, abych k tomu netíhl, a já jsem skutečně netíhl. Ani dnes mi motorky nic neříkají. Ale jakmile jsem začal řídit auto, tak mě pohltila 4 kola a volant. Ale když sedneš do motokáry poprvé v pětadvaceti, je to samozřejmě s křížkem po funuse."

Chris: "Já jsem miloval motocykly, ale je to věc názoru, jak jsme se zmínili....jméno Richard Kába na pomlčce mě inspirovalo a začal jsem psát. Řekl bych, že jsem moc rád, že jsem se dostal zpět do motosportu, aspoň teoreticky.  Je to náročné, najednou skončit. Je to stres, adrenalin, soupeři, je to jako droga. Člověk začíná blbnout. Chybí okolí, diváci, všechno, co je kolem. Člověk nepoužívá mozek. Když jedeš, vypneš se, v hlavě máš jen to jedno. Nemyslíš na jiné věci."

RIK: Motorka je drahá sranda a taky si člověk snáz poláme kosti. Jaké byly tvoje největší nehody a jaká sis odnesl zranění?

Chris: "No, asi největší zranění se stane na klasickém okruhu, tak jsme začínali, všude stromy a patníky, tam se ukázalo, kdo se nebojí, nebál jsem se a taky jsem se přerazil, trefil jsem velký patník a byl jsem „našrot". Tehdy se motorky „zadíraly", měl jsem zlomenou páteř, nohu na rameni a ruku zlomenou na 25 kousků, díval jsem se na sebe a nevěřil jsem, že to jsem já."

RIK: Kde vezme člověk tu vůli (šílenství) zase na tu mašinu lézt?

Chris: "Za čtyři měsíce jsem sedl na motorku a dojel jsem v MR na bednu, ale sundali mě z motorky, sám jsem nedokázal po závodě slézt."

RIK: To by mohli normální lidi považovat za masochismus. Kde se bere ta vášeň?

Chris: "Polámaných bylo tehdy moc. Prostě jsem věděl, že nechci být pozadu…
Ale vrátíme se do současnosti. Dnes je jiná doba."

RIK: Pak jsi ale naši krásnou socialistickou vlast opustil?

Chris: "Áááááá, ano, myslel jsem si, že tady prorazím, netušil jsem, že všechno je o financích:"

RIK: Kam jsi tedy vyrazil? A v kterém roce? Kromě krátkého období za Dubčeka se zase až tak snadno hranice na západ nezdolávaly.

Chris: "Někdo se ptá: Kolik jsi vyhrál v USA závodů? Odpovím, že ani jeden, ale taky říkám, že jsem byl top 10."

Chris: "Odešel jsem v roce 80. To bylo náročné. Komouši byli jedničkou, ale dalo se zdrhnout, buď blázinec nebo svoboda."

RIK: Dostal ses do Východní Říše ... jak jsi tam byl dlouho?

Chris: "Někde mám v šuplíku licenci na MS, jel jsem několik závodů, nebyl jsem propadák, ale do Evropy jsem se nedostal, to stálo moc peněz."

RIK: A pak za oceán?

Chris: "Byl jsem dva roky v Rakousku, chtěl jsem závodit doma, seznámil jsem se třeba a Augustem Auingerem, to byla tehdy špička. Pak další Rakušáci. Hans Hummel. Bylo jich víc. Zajel jsem si na Salzburgringu, ale prostě jsem se nechytal, to bylo moc peněz. Když jsem přišel do USA, hned jsem sehnal sponzora, každé dva roky jsem měl novou Yamahu. Vybral jsem si moc náročnou třídu, ale myslím si, že jsem nezklamal sám sebe. Mám na to nejhezčí vzpomínky. Než jsem skončil, jezdil jsem poslední dva roky i Superbiky, ale byla to víc jako kondiční záležitost. Amatér nepadá. Já jsem někdy i padnul, ale obyčejně to byla technická závada nebo blbost člověka. Když se začínáš bát, je čas přestat."

RIK: Proti technické závadě nic nezmůžeš. A opravdu ses začal bát? Co motivace? Podle mě závodění jenom o motivaci, i když motorka má asi i jiný rozměr.

Chris: "Nikdy jsem se nebál. To je pak situace, že se závodník jen veze. To je volovina. Ale přijde čas, kdy si člověk uvědomí, že nechce být v nemocnici. Tam začíná obava z bílého lůžka a velká nemohoucnost. Nejde o bolest. Zlomenina bolí jen týden, ale pokud nad tím závodník začíná přemýšlet, takže před zatáčkou maličko ubere plyn, tak je čas toho nechat."

RIK: Nikdy nechceš být v nemocnici anebo to nebereš dost vážně. Přemýšlet o tom, není už to strach? Kolik ti bylo, když jsi toho nechal?

Chris: "Skončil jsem asi v nejlepším čase, kdy jsem neměl na první desítku, mluvím o špičce. Je to rozsah 5. – 10. místo. Řekl jsem si, že pokud nebudu na špičce, tak tam budu do počtu. Tehdy mně bylo asi 36. Ale ta opravdová špička měla tovární podporu. S tím se nedá nic dělat."

Chris: "Strach není to správné slovo. Člověk po startu nepoužívá mozek. Je to adrenalin. Pád, to je jiná věc. Je to buď chyba jezdce nebo jezdců, naučíš se kopat kolem sebe a do první zatáčky jdou jen ti „boxeři"."

RIK: Děsíš mě. Mně je o dva míň a nechci si ještě připadat jako ve starém železe. Jak se díváš na Barrichella, který odjel nejvíc závodů ze všech a má svůj věk?

Chris: "Rubens má svůj věk, ale řeknu to jinak: Dejte mně super auto a budu vyhrávat. Je to asi i v motorkách. Dejte mně super motorku a nebudu poslední. Ovšem Rubens je aktivní pilot a je na trati. Já jsem skončil. Barrichello má, jak říkáme, potenciál, dejme mu kredit, ale oba víme, že na titul nemá."

Chris: Jsi zakladatelem Motorelax, máš velké zkušenosti, i přes různé překážky ti čtenáři moc fandí.

RIK: "Já myslím, že mě démonizuješ. I to slovo zakladatel je příliš silné. Prostě když jsme odcházeli nespokojeni z F1Sports, bylo to rozhodnutí všichni za jednoho. Když jsme zakládali Motorelax, věděli jsme, ze nebudou prachy, že to je hobby projekt, ale že chceme mít svoji svobodu. I tak to pak zajiskřilo a nakonec to vlastníš ty a pořád to běží. žádné zářné zítřky, ale je ten projekt živej, schází se tam sice málo, ale za to naprosto skvělejch lidiček a já bych neměnil naše diskuze za idnes nebo F1sports. Myslím, že takhle to má být."

Chris: Hezky formulované....

RIK: "Je to tak. My tu máme těch Turkových 150 lidí, kteří jeho nezajímali. A je to fine. Raději budu psát, jak mi klávesnice narostla, pro 150 lidí, než mít páteř ve vrtuli kvůli 10000cům diváků TV Hovna."

Chris: Probrali jsme toho dost. F1 a motocykly, každý jsme na jiné startovní čáře nebo roštu, jsme soupeři a tak to má být, věřím, že v cíli si podáme ruce.

RIK"Já si nemyslím, že jsme soupeři. Jsme dvě výrazné individuality a těžko já budu skákat, jak ty pískáš, a stejně tak ty se nepřizpůsobíš mně. Je to o vzájemném respektu. Já to beru jako sváteční aktivitu a jsem z toho happy. Dokud jsem si tím trhal žíly na úkor všech svých blízkých a šlo to proti mému přesvědčení, stálo to za vyliž. Ty to děláš pořád naplno jako vždycky."

Chris: "To vím, jsem rebel."

RIK: "No, je křehká hranice mezi rebelem, sebevrahem a blbcem."

Chris: "Ještě k motorkám...Znám se a vím, že po koleně pojedu každou zatáčku, to umí všichni, záleží na tom, kdo to zaplatí. Jak píšu, tak jsem i jezdil, ale zatím jsou články jen takové jednoduché, prostě překlad, mám málo svých, je to tím, že se nechci projevit."

RIK: "Mimochodem, až budeš v ČR, začni komentovat motorky. KaždáTV tě ráda zaměstná, vyřídilku máš a je to slušně placené."

Chris: "Komentování nechám jiným, já už nechodím ani na závody, na Lagunu to nemám tak daleko, kdysi jsem tam závodil, ale řekl jsem si, že pokud nejedu závody, nemám tam co dělat."

Rozhovor byl pořízen během tří dnů poměrně bezprostředně po ICQ. Úpravy v textu minimální.

Autor: Richard Kába | úterý 27.4.2010 20:50 | karma článku: 8,66 | přečteno: 1050x
  • Další články autora

Richard Kába

Recenze restaurace Weststar v Uhlířských Janovicích

A máme tu rekordní restauraci v následujících kategoriích: Nejdelší doba čekání na možnost si objednat. Nejdelší doba přípravy pokrmu. Nejignorantštější servis a speciální cena: Nejvíce pokažené jídlo z kvalitní suroviny. Tak jsem měl možnost vidět Weststar.

15.9.2013 v 15:09 | Karma: 34,98 | Přečteno: 7294x | Diskuse| Hobby

Richard Kába

Recenze vyšehradského restaurantu Kandelábr

Dnešní díl RIKovy Amatérské Gastronomie bude trochu netradiční. Byl jsem požádán recenzovat nově zřízený restaurant Kandelábr, čehož jsem se pokusil zodpovědně zhostit, jak vyplyne níže z tohoto článku.

31.7.2013 v 20:54 | Karma: 13,75 | Přečteno: 1876x | Diskuse| Hobby

Richard Kába

R.A.G. - Prague Food Festival 2013 - recenze, reportáž

Dnešní díl RIKovy Amatérské Gastronomie bude poněkud netradiční, podělím se s Vámi o svoje dojmy z letošního Food Festivalu, který se konal v zahradách Pražského hradu a který každoročně pořádá Pavel Maurer.

6.6.2013 v 13:25 | Karma: 11,21 | Přečteno: 1437x | Diskuse| Hobby

Richard Kába

R.A.G. - Guacamole

V dalším díle RIKovy Amatérské Gastronomie zavítáme do Mexika a připravíme si klasickou omáčku z avokáda, kterou španělští přistěhovalci do Ameriky okoukali již od Aztéků. V dnešní době je nepředstavitelné konzumovat ji bez smažených lupínků z kukuřičných tortil.

13.5.2013 v 13:40 | Karma: 11,13 | Přečteno: 583x | Diskuse| Hobby

Richard Kába

R.A.G. - Salát Niçoise

V dalším díle RIKovy Amatérské Gastronomie si představíme další Francouzskou klasiku, sálát z oblasti Nice se stejnojmeným názvem. Tak jak už to bývá u světoznámých klasických jídel, existuje větší množství variant tohoto salátu. Různé verze existují i ve Francii a tím jak se salát stával světoznámým došlo k jeho modifikacím různě po světě. Jednu z variant si představíme právě zde.

12.5.2013 v 14:01 | Karma: 12,53 | Přečteno: 756x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl

22. dubna 2024,  aktualizováno  14:47

Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...

Moderní lichváři připravují o bydlení dlužníky i jejich příbuzné. Trik je snadný

18. dubna 2024

Premium Potřebujete rychle peníze, pár set tisíc korun a ta nabídka zní lákavě: do 24 hodin máte peníze na...

Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování

21. dubna 2024  16:37

Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...

Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci

22. dubna 2024  10:27

Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...

Prezident Petr Pavel se zranil v obličeji při střelbě ve zbrojovce

19. dubna 2024  15:44

Prezident Petr Pavel se při střelbě na střelnici v uherskobrodské České zbrojovce, kam zavítal...

Rozepře o důchodové reformě i ústavní žaloby. Promluví stínová vláda hnutí ANO

25. dubna 2024  10:15

V atriu Poslanecké sněmovny proběhne tisková konference stínové vlády hnutí ANO. Poslanci zřejmě...

Langšádlová končí jako ministryně pro vědu a výzkum, oznámila TOP 09

25. dubna 2024  8:08,  aktualizováno  10:15

Helena Langšádlová z TOP 09 končí ve vládě Petra Fialy. „Předsednictvo TOP 09 děkuje ministryni pro...

Družku bil, přeřezal jí šlachy. Soud muži za dlouhodobé týrání potvrdil devět let

25. dubna 2024  8:49,  aktualizováno  10:13

Olomoucký vrchní soud zamítl odvolání Tomáše Heráka ze Šumperska, kterému krajský soud za...

SOCDEM žene Paroubkovu suverenitu k soudu. Žádá její vyřazení z voleb

25. dubna 2024  10:13

Sociální demokracie (SOCDEM) tvrdí, že koalice ČSSD, kterou ministerstvo vnitra zaregistrovalo pro...

Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO
Slož puzzle a vyhraj jedinečné dárky od značky BEBELO

Každý den po celý tento týden můžete vyhrávat jedinečné dárky od značky BEBELO.

  • Počet článků 149
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2570x
RIK je bývalý šéfredaktor několika internetových stránek zaměřených na motorsport a momentálně volný spolupracovník www.motorelax.cz. Kromě toho založil motokárový šampionát www.kartrace.cz, který nyní funguje jako občanské sdružení. V poslední době našel zálibu ve vaření. Takové jsou RIKovy koníčky, občanským povoláním je zapřažen v mezinárodní společnosti poskytující IT služby.