Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

F1: Nová pravidla - FIA se zbláznila?

Nahrazení Maxe Mosleyho Jeanem Todtem bylo obecně považováno za všeobecně uspokojivý počin. Sám Todt je celkem oblíbená figurka a v roli šéfa FIA působí mnohem méně kontroverzně a zároveň mnohem nenápadněji, než kdy působil Mosley. O to větší překvapení působí některé prvky nových pravidel, které světová rada motorsportu představila pro příští sezonu F1. Jakoby si FIA vyžádala potřebnou pozornost právě neočekávanou neortodoxností.

Stručně představím jednotlivé body a neodpustím si vlastní kritický pohled na nekteré z novot.

Pneumatiky

Jako jediný dodavatel pneumatik pro příští sezonu byl vybrán výrobce Pirelli. Pirelli má za sebou v F1 slušnou historii, nicméně přiznejme si, že přechod na pneumatiky "nového" výrobce a rychlost týmu při přizpůsobení se jim může do jisté míry výrazně ovlivnit výkonostní rozložení sil. Jestli to bude dobře nebo špatně, to nevím, v každém případě po odchodu Bridgestonu musela tak jako tak přijít změna. Tajně jsem doufal, že by se mohl vrátit souboj více dodavatelů, ale důvody pro jediného jsou pochopitelné.

Licence pro zaměstance soutěžících

Po kauze záměrné nehody mladého Piqueta v týmu Renault před dvěma lety a následné nedomyšlené perzekuci Briatoreho a Symondse, přišla FIA s vysoce účelovým pravidlem a tedy vydáváním licencí pro zaměstance týmů. Pokud tomuto pravidlu rozumím správně a má nějakým způsobem fungovat, bude muset každý člen nebo kontraktor týmu F1 disponovat licencí (která jistě nebude zadarmo), která jej bude opravňovat působit jakkoli v sérii F1. A celá tato byrokratická taškařice jen a jen proto, aby v případě, že FIA pocítí potřebu, mohla příslušného jednotlivce z F1 vykázat. Považuji to za účelové, hloupé a naprosto zbytečné nařízení, které maximálně zvýší finanční a administrativní stránku sportu. Skoro jako kdyby si do světové rady zasedli na malý melouch eurokomisaři.

Safety Car

FIA ohledně safety caru deklarovala, že po zajetí safety caru do depa se nesmí předjíždět před první "safety čárou"a zarověň připadala dodatek, že pokud je safety car na trase v posledním kole, nebo během posledního kola vyjede, jezdci nesmí až do šachovnicové vlajky předjíždět. Nic se tedy nemění, pouze formule "pokud závod končí a safety car zajíždí do depa" ... byla nahrazena přesnějším spojením "V posledním kole" ... pro případ, že by zase nějaký vykuk neudržel nervy na uzdě a pak začal zpochybňovat již dostatečně jasnou definici.

Obecná bezpečnost

Pokud se některý vůz pohybuje po trati zbytečně pomalu, nevyzpytatelně, nebo se zdá být nebezpečnými ostatním jezdcům, bude to oznámeno komisařům. Toto vše kdykoli je vůz na trati, vjíždí do boxů, nebo projíždí boxovou uličkou.

Co se týče kvalifikace, aby se předešlo zbytečně pomalé a nebzpečné jízdě, jezdci se musí dodržovat maximální čas na kolo stanovený FIA.

Jak dalece je toto nařízení motivováno bezpečností nevím, ale v zásadě jeho aplikace ničemu nevadí.

Startovní rošt

Na příští rok se vrátíme v kvalifikaci na 107% času prvního a kvalifikaci se tak opět po pár letech vrátí pravý smysl jejího názvu. Předpokládám, že FIA podlehla lobby některých velkých týmů, kteří permanentně kritizují nováčky.

Jezdec nastavitelné šasi

V roce 2011 bude moci jezdec nastavovat šasi (bodywork). Toto bude ovšem omezeno tak, aby se nemohlo dít na startu závodu a v prvních kolech. Tato featura se bude moci použít výhradně k předjetí (tedy předpokládejme, že i k pokusu o předjetí) a pouze tehdy, pokud ztráta na vůz před vámi je do 1 vteřiny. Celý systém se pak vypne při použití brzdového pedálu.

Neumím si představit co si ve FIA šlehli, ale muselo to být zatraceně silné. Netuším, jakým způsobem chce FIA zajistit, že se systém aktivuje výhradně v návaznosti na ztrátu do 1 vteřiny, jestli se systém zase deaktivuje, pokud se během manévru vzdálenost zvýší nad 1 vteřinu. Také mě velmi znepokojuje deklarovaná skutečnost, že se úroveň aerodynamiky opět zcela změní při počátku brzdění, a vůbec složitost definice a hůře představitelná aplikovatelnost ve mě budí dojem, že větší krávovinu jsem ještě neslyšel.

Aerodynamický vliv

Související nařízení s předchozím, definující, že kromě výše uvedého je jakýkoli systém, zařízení, nebo postup, který mění vlastnosti aerodynamické charakteristiky zcela zakázan.

Váha

Minimální váha vozu bude zvýšena na 640kg, což pomůže implementaci systému KERS.

Vypouštění paliva

Jeli požadován po jízdách vzorek paliva, vůz musí být vůz schopen nejprve se vrátit svým vlastním pohonem zpět do depa.

Zdroj: www.autosport.com

Autor: Richard Kába | čtvrtek 24.6.2010 8:09 | karma článku: 10,22 | přečteno: 1519x
  • Další články autora

Richard Kába

Recenze restaurace Weststar v Uhlířských Janovicích

A máme tu rekordní restauraci v následujících kategoriích: Nejdelší doba čekání na možnost si objednat. Nejdelší doba přípravy pokrmu. Nejignorantštější servis a speciální cena: Nejvíce pokažené jídlo z kvalitní suroviny. Tak jsem měl možnost vidět Weststar.

15.9.2013 v 15:09 | Karma: 34,98 | Přečteno: 7294x | Diskuse| Hobby

Richard Kába

Recenze vyšehradského restaurantu Kandelábr

Dnešní díl RIKovy Amatérské Gastronomie bude trochu netradiční. Byl jsem požádán recenzovat nově zřízený restaurant Kandelábr, čehož jsem se pokusil zodpovědně zhostit, jak vyplyne níže z tohoto článku.

31.7.2013 v 20:54 | Karma: 13,75 | Přečteno: 1876x | Diskuse| Hobby

Richard Kába

R.A.G. - Prague Food Festival 2013 - recenze, reportáž

Dnešní díl RIKovy Amatérské Gastronomie bude poněkud netradiční, podělím se s Vámi o svoje dojmy z letošního Food Festivalu, který se konal v zahradách Pražského hradu a který každoročně pořádá Pavel Maurer.

6.6.2013 v 13:25 | Karma: 11,21 | Přečteno: 1439x | Diskuse| Hobby

Richard Kába

R.A.G. - Guacamole

V dalším díle RIKovy Amatérské Gastronomie zavítáme do Mexika a připravíme si klasickou omáčku z avokáda, kterou španělští přistěhovalci do Ameriky okoukali již od Aztéků. V dnešní době je nepředstavitelné konzumovat ji bez smažených lupínků z kukuřičných tortil.

13.5.2013 v 13:40 | Karma: 11,13 | Přečteno: 583x | Diskuse| Hobby

Richard Kába

R.A.G. - Salát Niçoise

V dalším díle RIKovy Amatérské Gastronomie si představíme další Francouzskou klasiku, sálát z oblasti Nice se stejnojmeným názvem. Tak jak už to bývá u světoznámých klasických jídel, existuje větší množství variant tohoto salátu. Různé verze existují i ve Francii a tím jak se salát stával světoznámým došlo k jeho modifikacím různě po světě. Jednu z variant si představíme právě zde.

12.5.2013 v 14:01 | Karma: 12,53 | Přečteno: 756x | Diskuse| Hobby
  • Nejčtenější

Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici

25. dubna 2024  12:40,  aktualizováno  14:38

Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...

Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů

29. dubna 2024  6:21,  aktualizováno  13:19

Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...

Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město

24. dubna 2024  11:40,  aktualizováno  15:50

Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...

Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let

1. května 2024  12:58

Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...

To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce

1. května 2024  10:17

Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...

Volby do Sněmovny by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, říká model Medianu

2. května 2024  8:17

Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...

Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici

2. května 2024  8:11

Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...

Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky

2. května 2024  7:53

Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...

Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár

2. května 2024  7:20

Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

  • Počet článků 149
  • Celková karma 0
  • Průměrná čtenost 2570x
RIK je bývalý šéfredaktor několika internetových stránek zaměřených na motorsport a momentálně volný spolupracovník www.motorelax.cz. Kromě toho založil motokárový šampionát www.kartrace.cz, který nyní funguje jako občanské sdružení. V poslední době našel zálibu ve vaření. Takové jsou RIKovy koníčky, občanským povoláním je zapřažen v mezinárodní společnosti poskytující IT služby.