F1: Nová pravidla - FIA se zbláznila?
Stručně představím jednotlivé body a neodpustím si vlastní kritický pohled na nekteré z novot.
Pneumatiky
Jako jediný dodavatel pneumatik pro příští sezonu byl vybrán výrobce Pirelli. Pirelli má za sebou v F1 slušnou historii, nicméně přiznejme si, že přechod na pneumatiky "nového" výrobce a rychlost týmu při přizpůsobení se jim může do jisté míry výrazně ovlivnit výkonostní rozložení sil. Jestli to bude dobře nebo špatně, to nevím, v každém případě po odchodu Bridgestonu musela tak jako tak přijít změna. Tajně jsem doufal, že by se mohl vrátit souboj více dodavatelů, ale důvody pro jediného jsou pochopitelné.
Licence pro zaměstance soutěžících
Po kauze záměrné nehody mladého Piqueta v týmu Renault před dvěma lety a následné nedomyšlené perzekuci Briatoreho a Symondse, přišla FIA s vysoce účelovým pravidlem a tedy vydáváním licencí pro zaměstance týmů. Pokud tomuto pravidlu rozumím správně a má nějakým způsobem fungovat, bude muset každý člen nebo kontraktor týmu F1 disponovat licencí (která jistě nebude zadarmo), která jej bude opravňovat působit jakkoli v sérii F1. A celá tato byrokratická taškařice jen a jen proto, aby v případě, že FIA pocítí potřebu, mohla příslušného jednotlivce z F1 vykázat. Považuji to za účelové, hloupé a naprosto zbytečné nařízení, které maximálně zvýší finanční a administrativní stránku sportu. Skoro jako kdyby si do světové rady zasedli na malý melouch eurokomisaři.
Safety Car
FIA ohledně safety caru deklarovala, že po zajetí safety caru do depa se nesmí předjíždět před první "safety čárou"a zarověň připadala dodatek, že pokud je safety car na trase v posledním kole, nebo během posledního kola vyjede, jezdci nesmí až do šachovnicové vlajky předjíždět. Nic se tedy nemění, pouze formule "pokud závod končí a safety car zajíždí do depa" ... byla nahrazena přesnějším spojením "V posledním kole" ... pro případ, že by zase nějaký vykuk neudržel nervy na uzdě a pak začal zpochybňovat již dostatečně jasnou definici.
Obecná bezpečnost
Pokud se některý vůz pohybuje po trati zbytečně pomalu, nevyzpytatelně, nebo se zdá být nebezpečnými ostatním jezdcům, bude to oznámeno komisařům. Toto vše kdykoli je vůz na trati, vjíždí do boxů, nebo projíždí boxovou uličkou.
Co se týče kvalifikace, aby se předešlo zbytečně pomalé a nebzpečné jízdě, jezdci se musí dodržovat maximální čas na kolo stanovený FIA.
Jak dalece je toto nařízení motivováno bezpečností nevím, ale v zásadě jeho aplikace ničemu nevadí.
Startovní rošt
Na příští rok se vrátíme v kvalifikaci na 107% času prvního a kvalifikaci se tak opět po pár letech vrátí pravý smysl jejího názvu. Předpokládám, že FIA podlehla lobby některých velkých týmů, kteří permanentně kritizují nováčky.
Jezdec nastavitelné šasi
V roce 2011 bude moci jezdec nastavovat šasi (bodywork). Toto bude ovšem omezeno tak, aby se nemohlo dít na startu závodu a v prvních kolech. Tato featura se bude moci použít výhradně k předjetí (tedy předpokládejme, že i k pokusu o předjetí) a pouze tehdy, pokud ztráta na vůz před vámi je do 1 vteřiny. Celý systém se pak vypne při použití brzdového pedálu.
Neumím si představit co si ve FIA šlehli, ale muselo to být zatraceně silné. Netuším, jakým způsobem chce FIA zajistit, že se systém aktivuje výhradně v návaznosti na ztrátu do 1 vteřiny, jestli se systém zase deaktivuje, pokud se během manévru vzdálenost zvýší nad 1 vteřinu. Také mě velmi znepokojuje deklarovaná skutečnost, že se úroveň aerodynamiky opět zcela změní při počátku brzdění, a vůbec složitost definice a hůře představitelná aplikovatelnost ve mě budí dojem, že větší krávovinu jsem ještě neslyšel.
Aerodynamický vliv
Související nařízení s předchozím, definující, že kromě výše uvedého je jakýkoli systém, zařízení, nebo postup, který mění vlastnosti aerodynamické charakteristiky zcela zakázan.
Váha
Minimální váha vozu bude zvýšena na 640kg, což pomůže implementaci systému KERS.
Vypouštění paliva
Jeli požadován po jízdách vzorek paliva, vůz musí být vůz schopen nejprve se vrátit svým vlastním pohonem zpět do depa.
Zdroj: www.autosport.com
Richard Kába
Recenze restaurace Weststar v Uhlířských Janovicích
A máme tu rekordní restauraci v následujících kategoriích: Nejdelší doba čekání na možnost si objednat. Nejdelší doba přípravy pokrmu. Nejignorantštější servis a speciální cena: Nejvíce pokažené jídlo z kvalitní suroviny. Tak jsem měl možnost vidět Weststar.
Richard Kába
Recenze vyšehradského restaurantu Kandelábr
Dnešní díl RIKovy Amatérské Gastronomie bude trochu netradiční. Byl jsem požádán recenzovat nově zřízený restaurant Kandelábr, čehož jsem se pokusil zodpovědně zhostit, jak vyplyne níže z tohoto článku.
Richard Kába
R.A.G. - Prague Food Festival 2013 - recenze, reportáž
Dnešní díl RIKovy Amatérské Gastronomie bude poněkud netradiční, podělím se s Vámi o svoje dojmy z letošního Food Festivalu, který se konal v zahradách Pražského hradu a který každoročně pořádá Pavel Maurer.
Richard Kába
R.A.G. - Guacamole
V dalším díle RIKovy Amatérské Gastronomie zavítáme do Mexika a připravíme si klasickou omáčku z avokáda, kterou španělští přistěhovalci do Ameriky okoukali již od Aztéků. V dnešní době je nepředstavitelné konzumovat ji bez smažených lupínků z kukuřičných tortil.
Richard Kába
R.A.G. - Salát Niçoise
V dalším díle RIKovy Amatérské Gastronomie si představíme další Francouzskou klasiku, sálát z oblasti Nice se stejnojmeným názvem. Tak jak už to bývá u světoznámých klasických jídel, existuje větší množství variant tohoto salátu. Různé verze existují i ve Francii a tím jak se salát stával světoznámým došlo k jeho modifikacím různě po světě. Jednu z variant si představíme právě zde.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Podvod století za 2,4 miliardy. Ortinskému hrozí osm let a peněžitý trest 25 milionů
Luxusní auta, zlaté cihly, diamanty a drahé nemovitosti. To vše si kupoval osmadvacetiletý Jakub...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Zemřel bývalý místopředseda ODS Miroslav Macek. Bylo mu 79 let
Ve věku 79 let zemřel bývalý místopředseda ODS a federální vlády Miroslav Macek, bylo mu 79 let. O...
To nemyslíte vážně! Soudce ostře zpražil bývalého vrchního žalobce
Emotivní závěr měl úterní jednací den v kauze údajného „podvodu století“, v němž měly přijít tisíce...
Volby do Sněmovny by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, říká model Medianu
Sněmovní volby by v dubnu vyhrálo ANO s 32,5 procenta, ODS by měla 13 procent, SPD a Piráti shodně...
Protesty studentů eskalovaly i v Kalifornii, jeden člověk skončil v nemocnici
Na Kalifornské univerzitě v Los Angeles (UCLA) se v noci na středu střetli proizraelští a...
Amsterdam bojuje proti nerovnosti v močení. Vyčlení miliony na veřejné záchodky
Radnice v Amsterodamu po několikaletém nátlaku ze strany žen vyčlenila čtyři miliony eur (přes 100...
Kyjev na Rusko vyslal drony, balistická raketa v Oděse způsobila požár
Sledujeme online Ukrajinské drony v noci na čtvrtek poškodily energetickou infrastrukturu v západoruské Orlovské...
- Počet článků 149
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2570x
Seznam rubrik
- Diabetes Mellitus
- R.A.G.RIKovaAmatérskáGastronom
- Tip na výlet
- Společnost
- Formule 1
- Čeští jezdci
- Kartrace
- Cestopisy